فرنگیس شهیدزاده؛ گلنار مزدایسنا
چکیده
مطالعات فراوانی بر اهمّیّت استفاده از ادبیّات در آموزش زبان و فرهنگ تأکید کردهاند. باوجوداین، تعداد مطالعات متمرکز بر اثرات آموزش زبان بهوسیلۀ داستانهای کوتاه بر هویّت یادگیرندگان انگلیسی محدود است. این تحقیق به بررسی نقش آموزش داستانهای کوتاه بر شکلگیری هویّت فرهنگی دانشجویان زبان انگلیسی در ایران ...
بیشتر
مطالعات فراوانی بر اهمّیّت استفاده از ادبیّات در آموزش زبان و فرهنگ تأکید کردهاند. باوجوداین، تعداد مطالعات متمرکز بر اثرات آموزش زبان بهوسیلۀ داستانهای کوتاه بر هویّت یادگیرندگان انگلیسی محدود است. این تحقیق به بررسی نقش آموزش داستانهای کوتاه بر شکلگیری هویّت فرهنگی دانشجویان زبان انگلیسی در ایران میپردازد. هفت داستان کوتاه زبان مادری ترجمهشده و خارجی پیرامون مفاهیم فرهنگیِ وفاداری، عدالت و عشق در کلاس آموزش داده شدند. نمونههای انتخابی، هدفمند، چهار دانشجوی کارشناسی سال سوم رشتۀ انگلیسی دانشگاه یزد بودند. هویّتسازی این نمونههای انتخابی از طریق مصاحبههای روایی، پرسشنامههای باز و مطالعۀ خاطرات مورد بررسی قرار گرفتند. پژوهشگران دادههای مربوط به خودانگارۀ گذشته، حال و آیندۀ یادگیرندگان را جمعآوری و بهوسیلۀ تحلیل محتوای کیفی تجزیهوتحلیل کردند. از نظر تغییرات هویّت فرهنگی در این مطالعه میتوان مسیر مشخصی را ثبت کرد که از احساس بیگانگی فرهنگی و برتربینی فرهنگ خارجی شروع و به مرحلۀ تکریم هویّت ملّی، پاسداشت تنوّع بینفرهنگی و تمایل به عضویّت کارآمد در جوامع بینالمللی میرسد. همزمان با حرکت بهسوی جهانیشدن، شرکتکنندگان تمایل به حفظ هویّت فرهنگی خود نیز نشان دادند. یافتهها همچنین صحّت نظریّات ساختگرایی اجتماعی در مورد پویایی و چندگانگی هویّت را تأیید کردند. یافتههای این تحقیق بر ضرورت تجدیدنظر هوشمندانۀ محتوای آموزشی استفادهشده در تدریس درس بیان شفاهی، در راستای تحکیم هویّت فرهنگی یادگیرندگان در مسیر متعارف جهانیشدن تأکید میکند.